Planujesz wydanie pierwszej książki? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć!
Chyba każdy początkujący pisarz marzy o pierwszym wydaniu swojego dzieła – to szansa na przedstawienie swojej sztuki szerszemu odium i zaistnienie w książkowym świecie. Dziś więc opowiemy o tym jak postawić pierwsze kroki na drodze do realizacji tego celu – czy lepiej wydać książkę za pośrednictwem wydawnictwa, czy zrobić to na własną rękę? Jak przygotować się do pierwszego wydawnictwa? Zapraszamy do lektury!
Jak przygotować się do wydania pierwszej książki?
Marzysz o wydaniu pierwszej książki? W takim razie musisz się do tego solidnie przygotować. Jeszcze zanim podejmiesz decyzję o tym, czy swoje pierwsze dzieło wydasz w tradycyjnym wydawnictwie książkowym, czy zrobisz to we własnym zakresie, musisz zbudować odpowiednio dużą grupę potencjalnych odbiorców. Wielu doświadczonych twórców i wydawców mówi, że promocję swojej sztuki prowadzi się na długo przed wydaniem jakiegokolwiek tytułu – nie chodzi tu bowiem o promocję określonej książki a własnej marki. Jako autor musisz stać się po prostu rozpoznawalny – dzięki temu zwiększysz szanse na to, że Twoja debiutancka książka sprzeda się w większym nakładzie. Buduj więc grupę odbiorców – możesz to roić na przykład poprzez wydawanie felietonów, pisanie bloga czy artykułów dla portali związanych z tematyką, którą się zajmujesz. Koniecznie zadbaj również o swoje social media – prawie każdy wydawca zwraca uwagę na zasięgi Twórcy w social mediach dlaczego? To tłumaczymy w akapicie poniżej!
Książkowy debiut – przez wydawnictwo czy własnym sumptem?
Książkę możesz wydać na dwa sposoby – w ramach współpracy z wydawnictwem lub na własną rękę. Zacznijmy od pierwszej z wymienionych opcji – już w powyższym akapicie wspomnieliśmy, że każdy wydawca weryfikuje zasięgi w social mediach twórcy, który chciałby wydać swój debiut. Dzieje się tak z prostego powodu – wydawnictwo bierze na siebie większość obowiązków i wydatków związanych z wydrukiem, promocją i dystrybucją książki. To duża inwestycja, która powinna się zwrócić w formie wysokiej sprzedaży. Artysta musi się więc ubiegać o szansę u wydawcy – sytuacji nie ułatwia fakt, że autorzy często dopiero budują swoją markę na etapie poszukiwania wydawcy. A jak wydać książkę na własną rękę? Ta misja jest stosunkowo prosta, pod warunkiem że dysponujemy odpowiednimi środkami. W tym przypadku to na barki autora spadają wszystkie działania związane z promocją i wydaniem książki. Jaki jest ich koszt? Cóż to zależy od wielu czynników. Od rodzaju promocji, wielkości nakładu czy na przykład jakości okładek. Jaką mamy radę na koniec? Przede wszystkim, aby mierzyć siły na zamiary – jeżeli planujesz wydać książkę w wydawnictwie, to zadbaj wcześniej o wykreowanie własnej marki. Jeżeli natomiast postanowisz wydać książkę samodzielnie, to przygotuj szczegółowy kosztorys i zastanów się, czy na pewno masz środki i czas na realizację tego celu.